Twitter Marketing

Met de aanduiding “Twitter”, heeft de sociale mediadienst, opgericht in 2006, een naam gekozen die veel zegt over het gebruik ervan. Twitter is het getjilp van vogels die over lange afstanden te horen zijn. Tweets zijn korte Twitter-berichten (waarvan de grootte beperkt is tot 280 tekens), bedoeld om door zoveel mogelijk mensen te worden opgemerkt. In tegenstelling tot het klassieke Facebook-voorbeeld gaat het uitwisselen op Twitter niet precies over socialiseren of inhoud delen met vrienden. In feite ligt de nadruk eerder op de snelle verspreiding van informatie; een bericht is bedoeld om door zoveel mogelijk mensen te worden gelezen en dit zo snel mogelijk. Het belangrijkste is niet om te worden gelezen door specifieke mensen, maar om veel mensen te bereiken die je Twitter-bijdrage zullen volgen of delen. Het belangrijkste communicatiemiddel op Twitter is dus de tweet, een boodschap van enkele zinnen. Tweets worden gemaakt voor je volgers en je eigen profiel. Ze blijven echter standaard openbaar en kunnen daarom ook door niet-geregistreerde personen worden gelezen. Je kunt echter de zichtbaarheid van je bijdragen beperken, zodat deze alleen aan geautoriseerde volgers worden gepresenteerd.

Gebruikers kunnen Twitter gebruiken om enerzijds tweets te schrijven en zo een groep volgers te vormen (vandaar de betekenis van het woord microblogging om het platform te definiëren). Anderzijds kunnen ze zelf andere accounts volgen en lezen of deelnemen aan discussies. Twitter biedt ook de mogelijkheid om rechtstreeks of privé contact op te nemen met mensen. Deze directe berichten worden echter zelden gebruikt. Een tweet is beperkt tot 280 Unicode-tekens; elk extra teken wordt automatisch afgekapt. Dit kenmerk van de dienst was vanaf het begin besloten. In 2016 besloot Twitter zijn regels te versoepelen: foto’s, bijgevoegde video’s, geciteerde tweets of gebruikersnamen worden niet meer meegeteld bij de berekening van tekens. Met uitzondering van weblinks, waarvan de tekens altijd in hun geheel worden geteld, heeft de Twitter-gebruiker nu 280 tekens die volledig beschikbaar zijn voor de inhoud van hun bericht. Iedereen die Twitter gebruikt, weet hoe kort dat is. Naast de tekst kan een tweet verschillende verwijzingen naar verschillende inhoud bevatten. Dit kunnen hashtags zijn (geïntroduceerd door het # -teken), links (dankzij URL’s) of verwijzingen naar andere gebruikersprofielen (door het @ -teken aan te roepen). Hashtags # en referenties @ helpen over het algemeen het bereik van een tweet te vergroten. Ze behoren tot de belangrijkste functies van Twitter om veel volgers te werven. Je kunt ook bijlagen toevoegen aan de tweet, zoals foto’s, video’s of citaten uit tweets. Zelfs als foto’s en video’s op Twitter niet zo belangrijk zijn als op Facebook, is het zeer goed ze te gebruiken voor je marketingstrategie op Twitter.

De nieuwsfeed

De nieuwsfeed Als een Twitter-gebruiker een interessant account vindt, kan deze die aan zijn profiel toevoegen. De tweets waarop een gebruiker zich abonneert, worden vervolgens weergegeven op de nieuwspagina van de startpagina. Nieuwe informatie kan dan op elk moment binnenkomen. Door deze tweets op je pagina te ontvangen, kun je ze lezen en er desgewenst voor kiezen om op ze te antwoorden. Je kunt via Twitter op vier verschillende manieren op een tweet reageren. Deze reactiemogelijkheden worden weergegeven door symbolen onder de tweets. Je kunt dus publiekelijk reageren op een tweet (tekstballon), retweet (twee cirkelvormige pijlen) of leuk vinden (hart). Ten slotte kun je met een laatste optie (kleine envelop) privé contact opnemen met de auteur van het bericht. Publieke reacties kunnen leiden tot verhitte gesprekken. De vermelding “Vind ik leuk” (vergelijkbaar met “Vind ik leuk” op Facebook) toont het succes van een tweet met lezers en het aantal mensen dat het kon bereiken. Als je een tweet met je volgers wilt delen, kun je deze retweeten. Sinds de wijzigingen in 2016 is het ook mogelijk om je eigen publicaties te retweeten. De retweet-functie vormt de kern van het succes van het platform omdat interessante berichten razendsnel op het net kunnen worden doorgegeven.